Κάποιοι το λένε άγχος, άλλοι προτιμάτε να μιλάτε για στρες ή για υπερβολική πίεση. Όπως και να το αποκαλείτε, σημασία έχει ότι όλοι αναφέρεστε στο μεγαλύτερο εχθρό που έχετε να αντιμετωπίσετε κατά την προετοιμασία σας για τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Το να καταφέρετε να αποβάλετε το άγχος εντελώς είναι μάλλον ακατόρθωτο. Αυτό που δεν είναι όμως δύσκολο να επιτύχετε είναι να ελέγξετε τις έξι βασικές πηγές άγχους.

1. ΟΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ ΣΑΣ. Μπορούν να συμβάλουν στην επιτυχία σας μόνο αν καταφέρετε να τις κρατήσετε σε μία ισορροπία. Διατηρώντας τες μέσα σε λογικά όρια, γίνονται το καλύτερο κίνητρο για μελέτη, ενώ, όταν είναι υπερβολικές, βρίσκεστε αντιμέτωποι με μία ισχυρή πηγή άγχους. Αυτό που θα σας βοηθήσει να βρείτε τη «χρυσή» τομή είναι ένας σωστός προγραμματισμός και μία καλή προετοιμασία, μέσα από την οποία θα προβάλουν οι εφικτοί στόχοι.
2. Η ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΣΑΣ. Θα είναι ο μεγάλος σας αντίπαλος, ειδικά αν είστε άτομο το οποίο δεν φημίζεται για την αυτοπεποίθησή του. Προσπαθήστε να αποφύγετε αυτή την ψυχοφθόρο διαδικασία, κάνοντας μία ειλικρινή αυτοκριτική. Υποσχεθείτε στον εαυτό σας ότι θα δουλέψετε όσο καλύτερα μπορείτε για την επιτυχία στις εξετάσεις και δείξτε εμπιστοσύνη στις δυνατότητές σας.
3. ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΣΑΣ. Έχει μία αντιστρόφως ανάλογη σχέση με το άγχος. Όσο πιο καλά προετοιμασμένοι είστε διαβάζοντας στο σπίτι και στο φροντιστήριο, τόσο πιο μεγάλη ασφάλεια αισθάνεστε απέναντι στη δοκιμασία των εξετάσεων.
Μην παραλείπετε να κάνετε περιοδικούς ελέγχους στις γνώσεις σας και συχνές επαναλήψεις στην ύλη. Είναι σφάλμα να μην καλύπτετε τα κενά σας. Τα συχνά τεστ του φροντιστηρίου θα βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα π.χ. τις μονότονες συναρτήσεις στα μαθηματικά.
4. ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ. Ιδιαίτερα των γονιών, έχει αποδειχθεί ότι ευθύνονται για το 90% των περιπτώσεων άγχους. Δυστυχώς, είναι μία κατάσταση που δεν μπορείτε να την ελέγξετε εσείς, αφού οι πιέσεις ασκούνται από το περιβάλλον σας.
Αυτό που ίσως μπορείτε να κάνετε, αν οι γονείς σας αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν ότι μόνο αρνητικές συνέπειες έχει η συμπεριφορά τους, είναι να τους το επισημάνετε και να τους ζητήσετε να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες.
5. Η ΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΙΑ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ. Που λαθεμένα έχει καλλιεργηθεί στην ελληνική κοινωνία, είναι φυσικό να σας αγχώνει. Κι όμως, χιλιάδες παραδείγματα μπορούν να αποδείξουν περίτρανα σε εσάς και το περιβάλλον σας ότι το πανεπιστήμιο δεν αποτελεί απαραίτητα τη γέφυρα μέσω της οποίας επιτυγχάνονται όλοι οι στόχοι. Σταματήστε λοιπόν να θεωρείτε τους πανεπιστημιακούς τίτλους μονόδρομο για την επαγγελματική σας καταξίωση και μην
αντιμετωπίζετε ως αποτυχία μία ενδεχόμενη αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων στις σπουδές σας.
6. Η ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΕ ΧΡΟΝΟ. Επίσης, σε χρήμα και σε προσπάθεια, αρκούν για να σας προκαλέσουν μία έντονη ψυχολογική φόρτιση, όταν μάλιστα βλέπετε το πανεπιστήμιο ως μοναδικό τρόπο απόσβεσης των όσων σπαταλήσατε και θυσιάσατε.
Ο ένας ή τα δύο χρόνια δουλειάς πλούτισαν τις γνώσεις σας, σας έμαθαν να λειτουργείτε με πρόγραμμα και σας έκαναν πιο υπεύθυνους. Πώς μπορείτε, λοιπόν, να μιλάτε για «χαμένο» αποτέλεσμα, όταν από την προσπάθεια αυτή κερδίσατε τόσα πολλά;
ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
«Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΠΑΙΖΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΡΟΛΟ» ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΑΠΟ ΥΠΟΨΗΦΙΟ ΠΟΥ ΘΑ ΔΩΣΕΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΦΕΤΟΣ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ.
«Ξεκίνησα την προετοιμασία για τις γενικές εξετάσεις από τη Β ' Λυκείου και δεν στηρίχτηκα μόνο στα όσα μου πρόσφερε το σχολείο αλλά παρακολουθούσα και μαθήματα σε ένα φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης στον Γέρακα. Έτσι τώρα, μετά από δύο χρόνια προσπάθειας, μπορώ να πω ότι έχω κάνει καλή δουλειά. Γι’ αυτό ίσως και μπορώ να ελέγχω το άγχος μου και δεν "τρελαίνομαι" όπως κάποιοι συμμαθητές μου. Δεν είναι όμως μόνο το διάβασμα που μου δίνει αυτοπεποίθηση. Η οικογένειά μου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Όλοι στέκονται δίπλα μου, υπενθυμίζοντας μου ότι οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι το παν και τονίζοντας μου ότι δεν πρέπει να προδικάζω ούτε την επιτυχία ούτε την αποτυχία. Αυτόν τον καιρό κάνω μόνο επαναλήψεις. Και αφιερώνω στο διάβασμα μόνο έξι περίπου ώρες».
«ΘΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ ΜΟΥ» ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΑΠΟ ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.
«Πέρσι έπεσα θύμα του άγχους μου. Αν και είχα προετοιμαστεί πάρα πολύ καλά, αφού είχα ξεκινήσει τις προσπάθειες μου από τη Β΄ Λυκείου, τελικά κατάφερα να συγκεντρώσω καλή βαθμολογία μόνο στα αρχαία και στα λατινικά. Θυμάμαι πριν ένα χρόνο, την ίδια εποχή, το ενδεχόμενο μιας αποτυχίας με τρομοκρατούσε, παρά τις πραγματικά φιλότιμες προσπάθειες της οικογένειας μου να με πείσει να δω τα πράγματα διαφορετικά. Φέτος είμαι περισσότερο σίγουρη. Έχω το πλεονέκτημα ότι μελετάω μόνο ιστορία, έκθεση και αγγλικά, ενώ έχω περισσότερο χρόνο από πέρσι, αφού δεν χρειάζεται να παρακολουθώ τα μαθήματα του σχολείου. Αφιερώνω μόνο τέσσερις ώρες στο διάβασμα, διασκεδάζω, κοιμάμαι και νιώθω ήρεμη. Έχω νικήσει το άγχος μου».
«ΠΡΟΕΧΕΙ Η ΗΡΕΜΙΑ...» ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΑΠΟ ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΠΟΥ ΠΕΤΥΧΕ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.
«Άρχισα να διαβάζω συστηματικά από την αρχή της Γ΄ Λυκείου και μέχρι πριν το Πάσχα είχα τελειώσει την ύλη σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα. Έτσι, ήμουν ήρεμη, αφού ένιωθα ότι τα ήξερα πολύ καλά. Το μόνο μου άγχος δημιουργήθηκε μετά τις απολυτήριες όταν στα αρχαία έγραψα 15. Αναρωτήθηκα "Μήπως δεν τα έχεις διαβάσει καλά;" και οι προσπάθειες μου επικεντρώθηκαν σε αυτό το μάθημα. Τις τελευταίες 20 ημέρες διάβαζα περίπου έξι με επτά ώρες την ημέρα, επαναλαμβάνοντας αυτά που ήδη ήξερα. Όσο για την προηγούμενη ημέρα των εξετάσεων, έκανα απλώς ένα ξεφύλλισμα στις σημειώσεις του φροντιστηρίου το πρωί και μετά προσπαθούσα να ασχοληθώ με άλλα πράγματα. Αυτό που προέχει όταν γράφεις είναι η ηρεμία».
 
ΑΕΛ © 2020. All Rights Reserved. Powered by aelole.gr
Top